Varo huijausyrityksiä!
Resurs ei koskaan ota sinuun yhteyttä sähköpostitse, soittamalla tai tekstiviestillä ja pyydä sinua luovuttamaan henkilötietojasi tai tunnistautumaan pankkitunnuksilla. Jos saat tekstiviestin tai puhelinsoiton, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.
Lue lisää yksityisyys ja turvallisuusMissä tarvitset apua?
- Aloitus
- Miksi sain kielteisen luottopäätöksen?
Miksi sain kielteisen luottopäätöksen?
On monia syitä, miksi henkilön luottohakemus voidaan hylätä.
Kuluttajansuojalaki edellyttää, että pankki arvioi hakijan luottokelpoisuuden. Lain mukaan luotto voidaan myöntää vain, jos luottosopimuksen mukaiset velvoitteet todennäköisesti täytetään. Päätöksemme perustuu kokonaisharkintaan, jossa huomioidaan hakemuksella annetut tiedot sekä Positiivisesta luottotietorekisteristä ja Suomen Asiakastiedon rekistereistä saatavat tiedot.
Tässä tavallisimpia luottokelpoisuuden arviointiperusteita:
Tulot ja työ: Arvioimme hakijan tulot ja työsuhteen selvittääksemme, onko hakijalla riittävät ja säännölliset tulot, joita voidaan käyttää luoton takaisinmaksuun.
Maksukyky: Hakijan tulojen ja menojen suhde on oltava sellainen, että hakijan voidaan arvioida selviytyvän haetun luoton takaisinmaksun lisäksi myös muista mahdollisista veloista sekä tavanomaisista elinkustannuksista joka kuukausi. Jos hakijan maksukyky ei ole riittävä, huomioiden myös mahdolliset tulevat viitekorkojen nousut, ei luottoa voida myöntää. Viranomaiset voivat lisäksi antaa tarkempia määräyksiä maksukyvyttömyysriskin laskennasta, joita meidän tulee pankkina noudattaa.
Velka-tulosuhde: Jos hakijalla on useita luottoja ja/tai paljon velkaa jo ennestään, se voi vaikuttaa uuden luoton myöntämiseen. Suhtaudumme vastuullisesti ylivelkaantumisen estämiseen ja pyrimme huomioimaan, että hakijan velkatilanne pysyy kokonaisuudessaan kohtuullisena niiden tietojen valossa, joita meillä on käytettävissämme.
Luottokelpoisuuden arviointitiedot: Luottotietoyhtiöt voivat ylläpitää henkilöiden ja yritysten luottokelpoisuutta koskevia arviointitietoja eli ns. luottoluokituksia. Alhainen luottoluokitusarvio voi johtaa luottohakemuksen hylkäämiseen.
Maksuhistoria: Luottotietorekistereihin merkitty maksuhäiriö- tai maksuviivemerkintä johtaa yleensä luottohakemuksen hylkäämiseen. Voimme arvioida hakijan maksuhistoriaa myös muiden käytettävissämme olevien maksutietojen perusteella, jos hakija on tai on aiemmin ollut asiakkaamme.
Puuttuvat asiakirjat: Ellei hakija toimita kaikkia tarvittavia asiakirjoja, luottohakemus joudutaan yleensä hylkäämään.
Ikärajat: Tietyille luotoille joudumme asettamaan ala- ja/tai yläikärajat. Alaikärajan tarkoitus on estää täysi-ikäisten, mutta raha-asioissa vielä kokemattomien nuorten velkaantumista. Yläikärajalla tarkoitetaan tilannetta, jossa haetun luoton takaisinmaksuaika on niin pitkä, että luotto ei tulisi enää kokonaisuudessaan takaisinmaksetuksi tilastollisesti todennäköisen eliniän kuluessa. Yläikäraja soveltuu ensisijaisesti automaattisessa luottohakemuskäsittelyssä ja hakija voi pyytää manuaalista käsittelyä, jolloin hänen yksilölliset olosuhteensa voidaan ottaa paremmin huomioon.
Vaikka emme juuri nyt voineet myöntää hakemaasi luottoa, olet luonnollisesti tervetullut tekemään luottohakemuksen myöhemmin uudelleen.
Vastaavat kysymykset
Ota meihin yhteyttä
Juttele Pipsan kanssa
Virtuaalineuvojamme Pipsa on aina tavoitettavissa auttaakseen sinua peruskysymysten kanssa – nopeasti ja helposti
Haluatko keskustella asiakasneuvojan kanssa?
Kirjaudu sisään online bankiin ja kysy apua suoraan chatista.
Chat aukioloajat:
ma–pe: 8–16.
Appi ja online bank
Apissa ja online bankissa voit hoitaa helposti suurimman osan asioistasi. Voit muun muassa:
- Käsitellä laskujasi
- Nähdä saldot ja transaktiot
- Muuttaa korttiasetuksia
- Sulkea korttisi
Kirjaudu online bankkiin tai lataa Resursin appi.
iOS

Android

Puhelin
Puhelin: 09 622 4308
Puhelin aukioloajat: Ma–to: 8–16 Pe: 8–14