Turvallisuutesi on tärkeää meille Resursissa
GDPR
Toukokuussa 2018 Suomi ja muut EU-maat saivat uuden yhteisen lainsäädännön, joka määrittelee, kuinka henkilötietoja saa käsitellä. Tietosuoja-asetus, GDPR, korvaa henkilötietolain sekä antaa laajennetun suojan kuluttajille ja yhteistyökumppaneillemme.
GDPR henkilöasiakkaalleGDPR yritysasiakaallePSD2
EU:n toinen maksupalveludirektiivi (Payment Services Directive, PSD2) on muuttanut Suomen maksupalvelulakia. Laki on laajennettu kattamaan uudenlaisia maksamiseen ja tilitietojen saamiseen perustuvia palveluja. Kuluttajansuojaa on vahvistettu ja tavoitteena on helpottaa rajat ylittävää maksamista sekä muita taloudellisia palveluita EU:n sisällä.
Lue lisää PSD2:STAUusia maksusääntöjaResurs NPL ja GDPR
Tietoa sinulle, joka olet Resurs NPL Oy:n asiakas, olet saanut asiakkuutta koskevan ilmoituksen ja haluat lisätietoa henkilötietojesi käsittelystä.
Pankkisalaisuus
Kaikkia pankkeja Suomessa koskee pankkisalaisuus. Se tarkoittaa, että me Resursissa emme voi antaa tietoja sinusta kenellekään muulle. Pankkisalaisuudesta säädetään lailla ja se koskee kaikkia tietoja, niin kirjallisia kuin suullisiakin. Emme voi myöskään kertoa, oletko asiakkaamme vai et. Tästä syystä pyydämmekin, että ottaessasi yhteyttä pankkiin varaudut siihen, että meidän tulee pystyä tunnistamaan sinut luotettavasti palvelujen edellyttämällä tavalla.
Positiivinen luottotietorekisteri
Uusi positiivinen luottotietorekisteri kokoaa yhteen paikkaan yksityishenkilöiden luotot ja tulot (palkat, eläkkeet ja etuudet). Rekisterin ylläpitäjänä toimii Verohallinnon Tulorekisteriyksikkö ja se otetaan käyttöön 1.4.2024. Rekisterin tarkoituksena on vähentää kotitalouksien ylivelkaantumista.
Positiivisessa luottotietorekisterissä näkyvät vain yksityishenkilön kuluttajaluotot, kuten asuntolainat, opintolainat, kulutusluotot, luottokortit ja osamaksurahoitukset. Luotonantajat toimittavat tiedot yksityishenkilön luotoista rekisteriin, jolloin rekisteri päivittyy jatkuvasti.
Mitä hyötyä rekisteristä on?
Yksityishenkilöt näkevät rekisteristä omat, voimassa olevat luottonsa sekä verottajalle ilmoitetut tulonsa. Eri pankeista otettuja luottoja ja lainoja voi tarkastella helposti yhdessä paikassa. Rekisterissä voi asettaa itselleen maksutta vapaaehtoisen luottokiellon toistaiseksi tai määräajaksi. Lue lisää täältä.
Luotonantajat tarkistavat rekisteristä yksityishenkilön luotto- ja tulotiedot, kun luotonhakijan maksukykyä arvioidaan. Kun haet uutta lainaa Resursilta tai muilta luottolaitoksilta, tiedot muista luotoistasi sekä palkka-, eläke- ja etuustiedot saadaan suoraan tästä rekisteristä. Näin hakemuksen käsittely nopeutuu ja liitteitä ei yleensä tarvitse erikseen toimittaa.
Evästeet
Voidaksemme tarjota sinulle verkkosivustomme vierailijana parhaan mahdollisen käyttökokemuksen käytämme evästeitä, eli pieniä tekstitiedostoja, joiden sisältämät tiedot tallennetaan tietokoneellesi, matkapuhelimeesi tai tablettiisi. Vieraillessasi verkkosivustolla ensimmäistä kertaa sinun on valittava, haluatko hyväksyä evästeet vai tehdä omat evästeasetuksesi.
Käytämme evästeitä, jotta verkkosivustomme toimisi kunnolla ja jotta voit liikkua sivustollamme ja käyttää sen toimintoja. Verkkosivustomme käyttää evästeitä myös markkinointiin ja markkinatutkimuksiin, jotta voimme mukauttaa palveluitamme sinulle sopiviksi. Markkinointitarkoituksiin käytettäviä evästeitä voidaan jakaa kolmannen osapuolen palveluntarjoajille. Lisäksi evästeitä käytetään anonyymien tilastojen kokoamiseen, mikä auttaa meitä parantamaan sivustomme sisältöä. Tällä verkkosivustolla on kolmenlaisia evästeitä:
- Välttämättömät evästeet, joita tarvitaan verkkosivuston toimimiseen.
- Tilastoevästeet, joita käytetään verkkosivustolla vierailevien käyttäytymisen seuraamiseen ja mittaamiseen.
- Markkinointievästeet, joita käytetään sivustolla vierailevan tunnistamiseen sekä käyttäjäprofiilin luomiseen, jota käytetään markkinoinnin kohdistamiseen vierailijalle. Näitä tietoja käytämme sekä me että kolmannet osapuolet.
Kuinka evästeet estetään ja/tai poistetaan
Voit muuttaa evästeasetuksiasi milloin tahansa. Löydät tietoa tallennettujen evästeiden poistamisesta verkkoselaimen aputoiminnoista.
Lue lisää evästeistäMeidän vastuumme
Resursilla kaikkia asiakastietoja ja tilitapahtumia käsitellään siten, ettei kukaan ulkopuolinen voi saada tietoja. Teemme jatkuvasti työtä turvallisuuden eteen, ja toteutamme ja valvomme eri tyyppisiä turvallisuusohjelmistoja. Tietosuoja-asiantuntijamme valvovat järjestelmiä ja palveluja ehkäistäkseen ongelmatilanteet.
Tiedotus ja työntekijöiden koulutus turvallisuusasioihin kuuluvat tietosuoja-asiantuntijoiden toimenkuvaan. On tärkeää, että koko organisaatiossamme on hyvä tietämys turvallisuuskysymyksistä.
Sinun vastuusi
Arkaluonteiset henkilökohtaiset tiedot säilyvät parhaiten, kun säilytät sopimusasiakirjat ja luottokorttisi varmassa tallessa etkä luovuta PIN-koodiasi kenellekään.
Älä luovuta henkilökohtaisia tietoja, esimerkiksi korttisi numeroa tai koodia, puhelimitse, sähköpostitse tai sosiaalisen median kautta kenellekään, kenen henkilöllisyydestä ja tarkoitusperistä et ole varma. Resurs ei koskaan ota yhteyttä sähköpostitse tai puhelimitse pyytääkseen sinua luovuttamaan henkilökohtaisia tietojasi.
Pyydämme sinua olemaan tarkkaavainen lukiessasi roskapostia. Viestit, joissa sinua pyydetään käymään tuntemattomilla verkkosivustoilla, voivat saastuttaa tietokoneesi haittaohjelmilla. Vinkkejä turvallisempaan ostosten tekoon kaupassa ja verkossa:
- Älä koskaan vastaa roskapostiin, virheellisiin virusvaroituksiin tai vastaaviin
- Älä avaa sähköpostitiedostoja, jotka ovat peräisin tuntemattomalta lähettäjältä
- Älä koskaan luovuta henkilökohtaisia tietoja jollekulle toiselle, erityisesti internetin kautta
- Älä kirjoita muistiin tai tallenna PIN-koodia korttisi yhteyteen
- Älä koskaan jätä korttiasi valvomatta julkisilla paikoilla
- Älä vastaa tuntemattomien henkilöiden erikoiselta kuulostaviin kysymyksiin puhelimessa
- Älä koskaan luovuta henkilökohtaisia koodejasi puhelimitse
Whistleblowing – Ilmoita epäillystä väärinkäytöksestä
Pankkialalla työskentelyyn liittyy suuri vastuu. Resursin uskottavuus ja menestys perustuu siihen, että jokainen tehty päätös pohjautuu pankin arvoihin ja eettisiin normeihin.
Resursille on tärkeää, että pankin eettisten standardien vastaiset väärinkäytökset ja käyttäytyminen havaitaan ja niistä ilmoitetaan. Jos väärinkäytökset havaitaan ajoissa, Resursilla on paremmat mahdollisuudet rajoittaa vahinkoa, mikä on tärkeätä paitsi yritykselle myös työntekijöille ja muille sidosryhmille. Jos työntekijät tai muut henkilöt epäilevät väärinkäytöksiä tai huomaavat käyttäytymistä, joka saattaa olla epäeettistä tai laitonta, on tärkeää, että havainnot raportoidaan. Whistleblowing-tapauksina voidaan ilmoittaa muun muassa lahjonta, korruptio, rikolliset teot, väärinkäytökset ja rikkomukset tai muut toimet, jotka ovat ristiriidassa EU-oikeuden tai kansallisten lakien ja määräysten kanssa.
Ilmoituksen voi tehdä nimettömästi Resursin digitaalisen palvelun kautta joko kirjallisesti lomakkeella tai suullisesti puhelimitse. Voit myös lähettää sähköpostia osoitteeseen whistleblowing@resurs.se. Voit ilmoittaa epäkohdista myös suoraan toimivaltaisille viranomaisille tai EU:n toimielimille. Seuraavista linkeistä löydät lisätietoja ulkoisesta ilmoittamisesta Ruotsissa, Tanskassa ja Suomessa. (Huomautus! Yleiset valitukset tai muut henkilökohtaisiin asiakasasioihin liittyvät kysymykset ohjataan Resursin asiakaspalvelusivuille).
Johtoryhmämme on tehnyt päätöksen, että Riskienhallintatoiminto on oma itsenäinen toimintonsa, joka hoitaa whistleblowing-asioita.
Jos haluat ja koet sen turvalliseksi, voit tehdä ilmoituksen antamalla oman nimesi ja yhteystietosi, sillä tämä helpottaa tutkintaa. Raportointitavasta riippumatta, kaikki raportit ja viestit käsitellään ehdottoman luottamuksellisesti ja huolellisesti. Ilmoittaessasi asiasta et joudu syrjinnän tai muiden toimenpiteiden kohteeksi.
Yleiset valitukset tai muut henkilökohtaisiin asioihin liittyvät ongelmat ohjataan Resursin asiakaspalvelusivuille.
Huomautus! Yleiset valitukset tai muut henkilökohtaisiin asiakasasioihin liittyvät kysymykset ohjataan Resursin asiakaspalvelusivuille.
Miksi kysymme sinusta kysymyksiä?
Kuten kaikilla muillakin Suomessa toimivilla pankeilla, myös Resurs Bankilla on lakiin (Laki rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä 444/2017) perustuva velvollisuus tunnistaa ja tuntea asiakkaansa. Tämän lain vaatimuksen täyttämiseksi meidän on kerättävä ja päivitettävä asiakastietoja säännöllisesti. Lain vaatimukseen kuuluu myös tieto siitä, miten sinä asiakkaana aiot käyttää palveluitamme ja tuotteitamme. Kerättyjen tietojen avulla arvioidaan, millaisia liiketoimia pankki voi odottaa kultakin asiakkaalta.
Kysymme kysymyksiä kaikilta asiakkailtamme suojellaksemme sekä sinua asiakkaana että meitä pankkina siltä, että tietojasi käytettäisiin rikolliseen toimintaan. Antamiasi tietoja käsitellään luottamuksellisesti lainsäädännön edellyttämällä tavalla ja ne kuuluvat pankkisalaisuuden piiriin.
Rahanpesun ja terrorismin rahoituksen vastaiset toimenpiteet
Resursin on arvioitava, onko olemassa riski, että pankkia käytetään rahanpesuun tai terrorismin rahoittamiseen. Laki rahanpesun ja terrorismin rahoituksen vastaisista toimenpiteistä edellyttää, että me pankkina arvioimme riskin joutua rahanpesun kohteeksi ja pyrimme estämään terrorismin rahoittamista. Tästä syystä meidän on tunnettava sinut asiakkaana ja liiketoimesi hyvin.
Liiketoiminta EU:n pakotelistoilla olevien henkilöiden tai organisaatioiden kanssa on kiellettyä. Sen vuoksi meidän on myös tarkistettava virallisista rekistereistä, ettei liiketoimia tehdä sellaisten henkilöiden ja organisaatioiden kanssa, joiden viranomaiset katsovat olevan yhteydessä terroristiseen toimintaan.
Miten tämä vaikuttaa sinuun asiakkaana
Sen lisäksi, että Resurs kysyy sinulta kysymyksiä saadakseen selville, millainen olet asiakkaana, meidän pitää myös kyetä tunnistamaan sinut. Tunnistamisvaatimus koskee myös tiettyjä jatkuvia liiketoimia. Oikeushenkilöiden, kuten yritysten ja yhdistysten, osalta meidän on varmistuttava, kuka on oikeushenkilön tosiasiallinen edunsaaja. Oikeushenkilön edustajan on todennettava henkilöllisyytensä, ja Resursin on myös esitettävä kysymyksiä yritysten omistussuhteista.
Resursin on noudatettava erityisiä menettelysääntöjä liiketoimissa poliittisesti vaikutusvaltaisten henkilöiden kanssa. (PEP). PEP on henkilö, jolla on/on ollut tärkeä julkinen tehtävä valtiossa tai kansainvälisessä organisaatiossa. Tällaisen korkean aseman vuoksi on olemassa vaara, että sitä voidaan käyttää hyväksi esimerkiksi lahjusrikoksissa. Pankin on sen vuoksi toteutettava tehostettuja toimenpiteitä ja asiakassuhde on erikseen hyväksytettävä pankissa ennen liiketoimien suorittamista. PEP-sääntöjä sovelletaan myös henkilön perheeseen ja tunnettuihin yhtiökumppaneihin.
Lisätietoa rahanpesun estämisestä Finanssivalvonnan sivuilla
Asiakkaidemme pankkiturvallisuus
Resurs tekee jatkuvaa työtä varmistaakseen asiakkaiden, omistajien, työntekijöiden ja muiden intressitahojen turvallisuuden näiden eri tahojen vaatimusten mukaisesti. Erityistä huomiota kiinnitetään pankin infrastruktuuriin, kuten esim. toimintojen suojaamiseen, tietoturvaan, tietojen korkeaan laatuun sekä omaisuudensuojaan kaikissa pankin toiminnoissa, palveluissa ja tuotteissa. Pankilla on esimerkiksi sisäisiä tietojen seurannan järjestelmiä sekä järjestelmiä ulkoisten tilintarkastajien valvontaa varten. Pankin asiakkaat toimivat myös tärkeänä osana valvontatoimintoja. Siksi on tärkeää, että sinä asiakkaana annat meille palautetta, jos havaitset, että pankki voi tehdä asiat paremmin.
Meille Resursissa on tärkeää, että kaikki asiakastiedot ja tilitapahtumat käsitellään siten, ettei kukaan ulkopuolinen pääse käsiksi tietoihin. Paitsi pankki myös sinä asiakkaana vastaat siitä, että tietoja käsitellään tavalla, joka ei vaaranna tietojen turvallisuutta. Ole tarkkana, kun tunnistaudut pankin palveluihin ja säilytä huolellisesti asiakirjasi ja tunnisteesi.
Nauhoittaminen
Kun soitat asiakaspalveluumme, puhelu voidaan nauhoittaa. Teemme niin kouluttaaksemme henkilökuntaamme sekä parantaaksemme asiakaspalveluamme ja työskentelytapaamme siten, että voimme aina auttaa sinua parhaalla mahdollisella tavalla. Nauhoitetut puhelut tallennetaan korkeintaan kolmen kuukauden ajan.
Reklamaatio
Arvostamme toimintaamme koskevaa palautettasi ja pyydämme sinua ottamaan ensisijaisesti yhteyttä asiakaspalveluumme. Reklamaation voit lähettää sähköpostitse osoitteeseen: reklamaatio@resurs.fi, tai kirjeitse osoitteeseen:
Reklamaatiot
Resurs
PL 3900
00002 Helsinki
Voit myös kääntyä kuluttajaviranomaisen tai tuomioistuimen puoleen.
Ehdot ja lomakkeet
Täältä löydät kaikki ehtomme ja lomakkeet.
Resurs Open Banking
Me Resursissa uskomme ihmisiä, yrityksiä ja yhteisöjä kehittävään yhteistyöhön ja innovaatioihin. Oletko kiinnostunut innovatiivisista uusista palveluista ja haluaisit toteuttaa ratkaisut kanssamme? Lue lisää Resurs Open Bankingista ja meidän API:stamme.