Eri maksutavat – tarjoa asiakkaille maksuvaihtoehtoja myymälässä ja verkkokaupassa
Oletko miettinyt, mitä maksutapoja tarjoatte asiakkaillenne? Eri maksutavoilla on omat hyvät ja huonot puolensa – yleensä paras ratkaisu on antaa asiakkaan valita maksutapa niin myymälässä kuin verkkokaupassa.

Tavallisin maksutapa fyysisessä myymälässä on korttimaksu, mutta voitte tarjota asiakkaille maksutavaksi myös laskun, osamaksun tai Siirto-maksun. Verkkokaupassa saatte selvää kilpailuetua siitä, jos pystytte tarjoamaan asiakkaille mahdollisuuden maksaa laskulla tai osamaksulla. Asiakkaat haluavat mielellään ensin saada tuotteet kotiinsa ja kokeilla niitä ennen maksua. Osamaksuvaihtoehto voi olla kannattava vaihtoehto myös fyysisessä myymälässä.
Eri aloilla erilaiset tarpeet maksutavoille
Siirto-maksua käytetään harvemmin kalliimpien ostosten maksamiseen, mutta sillä voidaan usein korvata pienemmät käteismaksut. Siirto-maksu on hyvä vaihtoehto myös paikoissa, joissa tavallisen kassan pitäminen on vaikeampaa, kuten ulkona ja messuilla. Kaikenlaisessa shoppailussa tavallisimpia maksutapoja ovat korttimaksu tai lasku. Osamaksu on yleensä kannattava vaihtoehto silloin, kun keskiostosten arvo on hieman suurempi, kuten kodinelektroniikkamyymälöissä, rautakaupoissa tai huonekaluliikkeissä.
Uusia mahdollisuuksia osamaksulla
Nykyään olemme tottuneita erilaisiin kiinteisiin kuukausimaksuihin, olipa kyse sitten suoratoistopalveluista tai puhelinliittymistä. Myös tuotteiden myynnissä on mahdollista hyödyntää samoja maksuratkaisuja kuin palvelujen myynnissä tarjoamalla kaikki saman kategorian tuotteet samalla kuukausihinnalla. Eri hintaisten tuotteiden kohdalla erona voi olla se, että lyhennyskuukausien määrä vaihtelee. Tämä tapa esittää hinnat toimii erinomaisesti silloin, kun samaan tuotekategoriaan kuuluu eri hintaisia tuotteita.
Tulevaisuudessa tuotteista maksetaan todennäköisestä yhä enenevissä määrin kuukausimaksuperusteisesti, jolloin asiakas ei omista tuotetta, vaan ostaa oikeuden käyttää työkalua, huonekalua ja muita tuotteita, jotka sitten vaihdetaan tai palautetaan tietyn ajan kuluttua. Vastaavanlainen käytäntö on olemassa jo silmälaseilla ja autoilla, jolloin kyseessä on yksityisleasing. Optikkoliikkeessä voi tehdä sopimuksen silmälaseista tai piilolinsseistä, jolloin sekä tuote (piilolinssit tai silmälasit) ja palvelu (näöntarkastus ja muut palvelut) sisältyvät hintaan. Kuukausimaksuperusteisten palveluiden tavoitteena on saada asiakkaat palaamaan – eli kyse on lojaliteetin luomisesta konseptia kohtaan.
Eri maksutapojen kustannukset
Eri maksutapoihin liittyy erilaisia kustannuksia:
- Korttiosto maksaa yleensä kauppiaalle tietyn prosenttiosuuden ostoksen summasta, ja joskus siihen liittyy myös kiinteä maksutapahtumakohtainen kustannus.
- Siirto-maksuissa maksat yleensä kiinteän kuukausimaksun sekä sen lisäksi pienen provision jokaisesta ostosta.
- Jos asiakkaasi maksavat laskulla, maksat yleensä tietyn prosentin ostoksen summasta laskutusyritykselle, kuten esimerkiksi Resursille.
- Osamaksusta voi aiheutua korkokuluja tai muita maksuja kuluttajalle. Koska osamaksun kustannukset tulevat yleensä ostajan maksettaviksi, se on kustannusneutraali sinulle kauppiaana.
Eri maksutapojen edut ja haitat sinulle kauppiaana
Korttimaksu
Edut
- Kortti on yleisin maksuväline, joten käytännössä kaikilla asiakkailla on käytössään maksukortti.
- Helppo käyttää sekä fyysisessä myymälässä että verkossa.
Haitat
- Kauppiaalle koituu kuluja maksutapahtumista.
- Asiakkaan on maksettava koko summa heti, mikä ei välttämättä ole mahdollista suurten ja yllättävien kustannusten kohdalla, kuten esimerkiksi auton korjauskulujen.
Siirto
Edut
- Kätevä ratkaisu pienten ostosten maksamiseen ja silloin, kun myyt tuotteita oman myymälän ulkopuolella, esimerkiksi myyjäisissä.
Haitat
- Kiinteä kuukausimaksu sekä provisio jokaisesta ostosta.
- Ei sovellu suurempien summien maksamiseen, sillä monilla käyttäjillä on yläraja Siirto-maksuille.
Lasku
Edut
- Helpottaa nettiostosten tekemistä tarjoamalla ostajalle mahdollisuuden kokeilla tuotetta kotona ennen maksamista.
- Soveltuu akuutteihin kalliimpiin menoihin, kuten esimerkiksi eläinlääkäri- tai hammaslääkärikäynteihin.
Haitat
- Kauppiaalle aiheutuvat kulut.
Osamaksu
Edut
- Vahva myyntityökalu, joka lisää myyntiä erityisesti arvokkaampien ostosten osalta.
- Soveltuu yllättäviin ja kalliimpiin ostoksiin.
Haitat
- Käsittely kestää hieman kauemmin kuin korttimaksu fyysisessä myymälässä (mutta verkossa osamaksuratkaisut on yleensä integroitu kassaan).
Osamaksun tarjoaminen lisää myyntiä ja myynnin arvoa
Monet kauppiaat ymmärtävät nykyään osamaksun ja muiden rahoitusratkaisujen tarjoamisen edun. Osamaksulla maksettavat ostot ovat usein arvokkaampia ja asiakkaat ovat tyytyväisempiä, sillä he ostavat juuri sitä mitä haluavat, eikä rajoitteena ole se, kuinka paljon rahaa on käytössä kyseisellä hetkellä.
Luottokortti on toinen tapa, jota asiakas voi käyttää osamaksuun. Luottokortin korkokustannukset ovat tosin korkeita sekä asiakkaalle että kauppiaalle. Tarjoamalla joustavia osamaksuratkaisuja, jotka ovat kannattavia sekä sinulle että asiakkaillesi, voit kasvattaa omia marginaalejasi. Jos asiakas valitsee luottokortin sijaan osamaksun kalliimmalle ostokselleen, vältyt korkeilta korttimaksujen provisioilta.
Ostopäätös syntyy todennäköisemmin, kun valittavana on eri maksutapoja
Tarjoamalla osamaksun autat asiakkaitasi yllättävissä tilanteissa, joita on vaikea ennustaa, kuten esimerkiksi auton korjaukset tai hampaiden paikkaukset.
Jos maksuvaihtoehtoihin ei kuulu osamaksua, on suuri riski, että potentiaalista myyntiä menee sivu suun. Usein asiakkaat valitsevat ostopaikan sujuvien ja helppojen maksuratkaisujen perusteella. Hinta ei välttämättä ole ratkaiseva tekijä, vaan kuluttajat saattavat valita myymälän, jolla on tarjota parhaat maksuvaihtoehdot, vaikka tuote olisikin kalliimpi.